Corona blijft nog even. Gelukkig de creativiteit en samenhorigheid ook. Er wordt heel wat interessant materiaal gedeeld. Vandaar deze update. En om door de bomen nog het bos te kunnen zien, geven we hieronder graag onze geordende verzameling prijs. Laten we beginnen met een korte opfrissing over hoe we best kinderen op hun eigen niveau betrekken bij het coronagebeuren (opgetekend door Maaike Helmer van “Stressed Out”.
Voor kinderen en hun ouders
|
 |
|
 |
|
Oxfam deelde de handen-was-dans met 8 tips om goed je handen te wassen. |
|
Maar waarom dan?!?!? Een duidelijk ant-woord zonder woorden van Zitdazo.
|
|
 |
|
 |
|
Een kort duidelijk verhaal voor jonge kinderen over het hoe wat waar van het coronavirus, met aandacht voor de gevoelens die de maatregelen met zich meebrengen. De WegWijzer, centrum voor psychotherapie, biedt dit verhaal in wel 19 verschillende talen aan, waaronder zelfs gebarentaal. |
|
Knaplab ontwikkelde een sociaal emo-tioneel werkboek voor kinderen. Wie met het boekje aan de slag gaat, krijgt heel duidelijk zicht op waar hij of zij zelf wel of geen invloed op heeft. Heel handig om mee aan de slag te gaan. |
Voor leerkrachten
|
 |
|
 |
|
Hoe hou je in deze tijden contact met ál je leerlingen? “Klasse” lijst korte duidelijke tips op met voorbeelden uit de praktijk, over hoe je zéker niemand uit je klas over het hoofd ziet. |
|
En met kleuters, want dat is toch wat anders? Als je even over de inleiding heen leest, vind je bruikbare tips van “Kleuter-gewijs” over hoe en wat kan je dan delen. |
Over verdriet en rouw in tijden van Corona
|
 |
|
 |
|
“Berrefonds” wil ouders met verdriet ondersteunen. Samen met “Met lege handen” willen ze ervoor zorgen dat ouders ook in deze moeilijke tijden hun verhaal kwijt kunnen en lotgenoten treffen. Lees meer over de koesterbabbels die ze organiseren.
|
|
Ook in deze Coronatijd kunnen mensen overlijden, al dan niet aan het virus. Door alle maatregelen wordt dit extra moeilijk voor volwassenen en kinderen. Expertise-centrum “Omgaan met verlies” biedt een handreiking om ook hier kinderen te betrekken bij het gebeuren. |
|
 |
|
|
|
Rouwen is een sociaal gebeuren. Manu Keirse geeft in zijn artikel warme suggesties om ook nu iets te kunnen betekenen voor mensen uit je omgeving die rouwen. |
|
|