Brokkenkaarten: bruikbaar bij conflicten in de klas

Jonge kinderen maken wel eens brokken, meestal zonder zware gevolgen, soms echter hebben hun daden een grotere impact. Gevoelens van boosheid, verdriet, schaamte en schuld kunnen zwaar op de (klas)sfeer wegen.

Als leerkracht wil je dat kinderen (kleuters) zich goed voelen in de klas en dus is het belangrijk om conflictsituaties bespreekbaar te maken. Het prentenboek “Per ongeluk” en de brokkenkaarten kunnen een veilige aanzet vormen om hiermee aan de slag te gaan.

Brokkenkaarten: Waarom en hoe?

De personages uit het verhaal kunnen kinderen helpen te verwoorden wat ze voelen bij een ruzie of nadien, als er iets op hun lever blijft liggen. Daarom ontwierpen we de brokkenkaarten. Door het zoeken naar een passende kaart, zakt de eerste heftige emotie al wat en komt het echte gevoel op de voorgrond.

Zet de brokkenkaarten op een centrale of zichtbare plaats in de klas of geef ieder kind een eigen setje in de bank. Je kan ze gebruiken in verschillende omstandigheden:

  • Gebeurde er wat op de speelplaats waarbij ongeveer heel de klas betrokken was? Dan kan je de kaarten inzetten tijdens een kringgesprek. Eerst stilstaan bij hoe ze zich voelen en een kaart kiezen. Nadien om de beurt rustig vertellen.
  • Sluit je de schooldag steeds af met een rondje van de klas? Wie een brokkenkaartje nodig heeft, kan dit eerst even halen.
  • Heb je het gevoel dat een kind uit de klas zich niet goed in zijn vel voelt, dat er wat scheelt? Vraag of een brokkenkaartje misschien kan helpen.
  • Met een setje in hun bank kunnen kinderen, wanneer iets opkomt een kaartje apart leggen (op de hoek van de bank, in een speciaal doosje…) en bewaren voor een later moment die dag, wanneer jij als leerkracht tijd kan maken om er bij stil te staan (individueel of klassikaal). Het kan zelfs gebeuren dat het kind later merkt dat het niet meer nodig is.

Gratis downloadbare PDF

Download via onderstaande linkjes de PDF van de brokkenkaarten in verschillende formaten:

brokkenkaarten A4

brokkenkaarten A5

brokkenkaarten A7

Via deze link vind je de brokkenkaarten op een rijtje met een korte situatieschets waarbij ze gebruikt kunnen worden.

Hier vind je een link naar een PDF waarin activiteiten beschreven staan om de kaartjes te introduceren in je klas, onder meer door gebruik te maken van emoticons om de gevoelens te kunnen benoemen.

Het is aan te raden om de kaartjes te lamineren zodat ze mooi blijven bij gebruik.

Klaar voor gebruik

Brokkenkaartjes op werkblaadje

Voorgesneden koek, maar even goed een start om je te laten inspireren. Iedere leerkracht heeft een eigen aanpak, iedere klas een eigen dynamiek, met soms onbeschreven of spontaan gegroeide rituelen. Kneed het idee gerust tot een passende vorm ontstaat.

 

 

 

 

Deze brokkenkaarten en de leidraad kwamen tot stand in samenwerking met Sara Madder, 15 jaar juf geweest in Brussel en 6 jaar pedagogisch begeleider bij het Vlaams Lasalliaans Perspectief voor verschillende scholen in Vlaanderen. Op dit moment woont ze met haar gezinnetje in Alkmaar en is ze vol overgave moeder.

Laat ons zeker weten wat je ervan vindt!

Dit bericht is geplaatst in Doe-ideetjes, Per ongeluk en getagd , , , , , , .

REACTIES

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Reacties

  1. Valerie Blondeel
    Geplaatst op 29 augustus 2020 om 14:09 | Permalink

    van harte bedankt voor de tips en ideeën rond rouwverwerking met kinderen! Jullie hielpen me een stukje verder op weg!
    bedankt
    Valerie