Van een pedagogisch medewerkster op kinderoncologie kreeg ik een droevige, maar inspirerende mail. Een fragment uit haar bericht dat aanleiding vormt tot deze post:
“Momenteel begeleid ik o.a. een meisje van 8 jaar met een neuroblastoom. Zij heeft een klein zusje van 5 en een broertje van 6 jaar. Het verhaal [Grote Boom is ziek en Afscheid van Grote Boom] biedt voor mij ook opening om met het zieke meisje in gesprek te komen over het feit dat de ziekte terug is, en dat zij zal gaan overlijden. Op haar vraag waarom zij niet oud zal worden, hebben we samen gekeken naar de jaarringen van verschillende bomen. Dit bood aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan over haar korte leven.”
Jaarringen
Jaarringen of groeiringen vertellen over het leven. Als een boom voldoende te eten en te drinken krijgt, zal hij goed groeien. Niet alleen wordt de boom dan groter, maar zijn stam wordt ook dikker. Elk jaar komt er zo´n groeilaag bij. Zo´n groeilaag noemt men ook wel een jaarring.
De jaarringen van een boom kun je pas ontdekken als de boom geveld is. Je kunt ze tellen en zo te weten komen hoe oud de boom geworden is. Want elke ring betekent 1 jaar in het leven van de boom.
Aan de vorm van de jaarring kan je ook afleiden of het een moeilijk jaar was of een heel goed jaar was voor de boom.
Met jaarringen kan je dus een levensverhaal vertellen: het levensverhaal van een boom, maar ook je eigen levensverhaal (hoeveel jaarringen zou jij al hebben als je een boom was?) of dat van de persoon die erg ziek is en misschien niet lang meer te leven heeft.
De jaarringen vormen dus een mooi aanknopingspunt om na het verhaal van Grote Boom over het leven te praten en het feit dat er bomen / mensen zijn met veel en andere met weinig jaarringen / levensjaren.
Je eigen levensverhaal
Door iets te maken dat naar de jaarringen verwijst, is er achteraf ook nog een spoor, een herinnering aan een bijzonder gesprek. Het kan dan bijvoorbeeld in het bewaardoosje gestoken worden.
Je kan in de buurt op zoek gaan naar stronken van gevelde bomen om de jaarringen te bestuderen. Of gebruik een schijf van een (tak van een) boom of bekijk online foto’s als voorbeeld. Nu kun je je eigen tekening maken: beeld je in dat je zelf een boom bent (of dat de persoon over wie jullie het hebben een boom is). Hoe zouden de jaarringen eruit zien? Zo kun je bij het tekenen van de jaarringen rekening houden met bepaalde gebeurtenissen in het leven, waardoor er dikkere, dunnere, grillige of gebroken lijnen tussen kunnen zitten.
Als de tekening klaar is, kun je de schijf uitknippen en plastificeren om er een hangertje van te maken. Of samen met andere groeiringen (levensverhalen) een compositie maken.
Er kunnen ook belangrijke gebeurtenissen in de jaarringen (tussen de lijnen) geschreven of getekend worden.
Jonge kinderen zullen hulp kunnen gebruiken bij het tekenen van het juiste aantal steeds groter wordende circels. Ze kunnen nadien iedere ring een kleurtje geven dat past bij hun gevoel in die levensfase. Is het zelf tekenen nog te moeilijk, dan kan je een afdruk maken van een zwart-wit doorsnede van een boom.
Nog een mooi kunstwerkje van een stapel stammen, misschien voor een familieproject:
REACTIES